Verhalen spinnen lezen

Hieronder zie je het leesschema van Verhalen Spinnen. Elk blokje staat voor een hoofdstuk van een verhaal. Als je op een blokje klikt, verschijnt onder het leesschema dat hoofdstuk. Als een blokje nog grijs is, moet dat hoofdstuk nog geschreven worden. Om één verhaal te lezen, volg je de pijlen en de kleuren in het leesschema. Elk verhaal krijgt zijn eigen kleur.  Je kunt het lezen of de video bekijken waarin de schrijvers  hun hoofdstuk voorlezen.

Onderin het leesschema zie je bij elk verhaal open staan. Als je hierop klikt, krijg je alle hoofdstukken van dat verhaal op een rijtje te zien in een pdf-bestand. Je kunt dan het hele verhaal achter elkaar lezen. In het gekleurde schema, bovenaan elk hoofdstuk, zie je welke lijn er wordt gevolgd. Je kunt het hele  verhaal ook uitprinten.

Video bekijken
Klik op de zwarte pijl om de video te starten. Op de video zie je de schrijvers hun hoofdstuk voorlezen. Aan het eind van deze video kun je doorklikken naar het vorige of volgende hoofdstuk of de video opnieuw bekijken.



 

 

                         
Hoofdstuk 1                        
   
                 
Hoofdstuk 2
08-03-2010
                       
   
 
             
Hoofdstuk 3
15-03-2010
                       
   
 
 
         
Hoofdstuk 4
22-03-2010
                       
   
 
 
 
     
Hoodfstuk 5
29-03-2010
                       
   
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 6
07-04-2010
                       
                         
    Een vreemd kamp   verhaal 2   Verhaal 3   Op kamp naar Australië?   Verhaal 5   Verhaal 6


Op kamp naar Australië? - Hoofdstuk 5 - Race tgen de klok

  Video bekijken
Klik op de zwarte pijl om de video te starten. Op de video zie je de schrijvers of de leerlingen hun hoofdstuk voorlezen. Aan het eind van deze video kun je doorklikken naar het vorige of volgende hoofdstuk of de video opnieuw bekijken.

Wat doe jij hier?!!!’
Verward keek Jeff op. Eerst dat sms’je en nu staat ze daar zomaar! Nikki hield haar wijsvinger tegen haar lippen, knipoogde naar hem en glipte de cockpit in.
Henry kwam terug en verdween ook in de cockpit. De motoren van het vliegtuigje begonnen te loeien en even later vlogen ze boven de besneeuwde toppen van de Alpen.
Meester Jos kwam uit zijn stoel.
‘Zo,’ zei hij, ‘eens kijken of onze Nikki haar woord heeft gehouden.’
Jeff staarde hem met open mond aan. Wat bedoelde hij? Jeff ging achter meester Jos aan. In de cockpit zag hij hoe Nikki het vliegtuig bestuurde. Henry hing verdoofd opzij in zijn stoel. Meester Jos sjorde hem eruit en zei tegen Jeff: ‘Kom, help eens even.’
Nikki grijnsde. ‘We gaan toch maar liever naar Australië dan naar een onbewoond eiland, toch?’
Jeff hielp het zware lichaam van de piloot naar achteren sjouwen. Meester Jos bond hem goed vast. ‘Zo, die blijft wel even slapen. Tot in Australië, hoop ik.’
Jeff was nog steeds niet van de verbazing bekomen. ‘Wat… Hoe… Kan Nikki vliegen?’
‘Je ziet het, we storten niet neer.’
Jeff liep naar voren. ‘Hoe kan een meisje vliegen?’
‘Ik ben buitengewoon slim en ik heb een rijke pa die het goed vond dat ik vliegles nam,’ was het laconieke antwoord.
O, juist, alsof dat heel normaal was. ‘En Henry…’
‘Die heb ik bedwelmd. Ik hoop dat we op tijd in Australië zijn. Anders is alles voor niets geweest.’
Jeff hapte naar lucht. ‘Wat is alles?’
‘Jouw uitverkiezing, mijn opleiding, jouw meester Jos. We móeten de laatste bewoners van de Uluru helpen.’
‘Dus ik ben niet op weg naar een kamp?’
Nikki lachte. ‘O nee, bepaald niet.’
Toen schrok ze. Op het dashboard knipperden rode lichtjes en er klonk plotseling een stem: ‘Henry, Namgreb hier, Henry, Namgreb hier, meld je alsjeblieft!’
Meester Jos kwam de cockpit in, het werd nu echt vol. Hij imiteerde Henry’s stem: ‘Alles onder controle, Namgreb, alles verloopt volgens plan.’
Daarna drukte hij allerlei knoppen in. ‘Zo. Nu kunnen ze ons niet meer volgen.’
‘Onderschat ze niet,’ zei Nikki. Toen beet ze op haar lip. ‘Ik hoop dat we tijd genoeg hebben…’
Meester Jos keek op zijn horloge en werd ineens zenuwachtig. Hij nam Jeff weer mee naar hun stoelen. ‘Zo, nu wordt het tijd dat jij aan het werk gaat. Je hebt niet veel tijd de geschiedenis en de taal te leren van de bewoners van de Uluru.’
Jeff viel vandaag van de ene verbazing in de andere. ‘Ik?’
‘Ja, jij. Toen jij een baby was, ben je ontvoerd. Er is toen een spreuk uitgesproken. Het wordt tijd dat je gaat doen wat je moet doen. Nikki weet de plek waar we moeten zijn. Maar je moet eerst de taal leren. Je mag namelijk geen enkele fout maken. Ik zal je daarbij helpen. En je moet nog hierop leren spelen.’
Meester Jos haalde een lange buis te voorschijn.
‘Wat is dat?’
‘Hun muziekinstrument. Alleen dan red je de laatste bewoners. En we moeten eerder zijn dan zij.’
Jeff voelde hoe zijn hart sneller begon te slaan. ‘Wie?’
Meester Jos wees naar achteren, naar de vastgebonden Henry. ‘Namgreb. Jouw meester Bergman werkt ook voor hen. Hij heeft jou in Nederland opgespoord.’
Dit was echt spannend! Het werd een race tegen de klok: Henry zou immers na een paar uur weer bijkomen, Nikki moest voor die tijd het vliegtuig op Australische bodem neerzetten, en Jeff moest al die lastige klanken uit zijn hoofd leren. Zo’n ijverige, supergeconcentreerde leerling was hij nog nooit geweest. Leerde hij hier toch iets nuttigs! Maar al die tijd had hij een onrustig gevoel in zijn buik – zouden ze op tijd komen?



Op kamp naar Australië? Hoofdstuk 4

Op kamp naar Australië? - Hoofdstuk 5 - Race tgen de klok
Geschreven door Caja Cazemier
Op kamp naar Australië? Hoofdstuk 6